Rītdiena ir tālu

Pēc P. Barijē un Ž. P. Gredī lugas “Četrdesmit karāti” motīviem

Vai tas ir viegli – sākt dzīvi no pilnīgi jaunas lappuses? Aizmirst visus prāta apsvērumus un ļaut vaļu savām jūtām, pārstāt domāt par to, ko teiks citi, un darīt to, ko gribi pats?

“Četrdesmit karāti” ir franču autoru Pjēra Barijē un Žana-Pjēra Gredī klasiskā komēdija, kas plašu popularitāti ieguva pēc amerikāņa Džeja Alena (Jey Allen) veidotās adaptācijas tāda paša nosaukuma romantiskajai kinofilmai (1973) ar aktrisi Līvu Ulmani titullomā. Režisors Jānis Kaijaks atgriezies pie lugas oriģināla franču valodā, kopā ar Ogres teātra aktieriem cenšoties izzināt franču kultūrai raksturīgo dzīvesstilu un humoru.

Rītdiena – tā var vilināt vai baidīt, to var gaidīt ar nepacietību vai vēlēties, kaut tā vēl nepienāktu. Tā var būt arī tieši tāda pati, kāda jau bija šī diena. Un tieši tad, kad liekas, ka nekas jau vairs nemainīsies, var notikt…

Liza dzīvo Parīzē. Viņai ir četrdesmit gadi, darbs mazā nekustamo īpašumu birojā, divas neizdevušās laulības, meita, kurai ir tīņa vecums, māte, kuru interesē vienīgi bridža spēle… Visa Lizas dzīve ir darbs – mājas, darbs – mājas. Tukšs ledusskapis un kaudze netīrās veļas, pārrunas ar meitu, kura neko negrib dzirdēt, un atkal darbs. Bet tad pavisam negaidīta sastapšanās izjauc dzīves ierasto kārtību. Varbūt tā pat ir mīlestība, bet varbūt – tikai “kūrorta romāns”? Turklāt ierodas bagāts klients, un arī Lizas bijušais vīrs atkal iedegas savās jūtās… Pēkšņi dzīve piedāvā tik daudz izvēļu, bet vai Liza tam ir gatava?

Režisors – Jānis Kaijaks
Māksliniece – Ilze Kupča-Ziemele
Gaismu mākslinieks – Oskars Pauliņš
Kustību konsultante – Rita Lūriņa
Gaismu, skaņu operatori – Austra Matveja, Agris Dzedons
Grims – Annija Norberte
Frizūras – Ilga Petroviča
Tulkotāja – Agnese Kasparova
Radošā direktore – Ieva Rodiņa

Lomās:
Liza Žermēna – Astra Kolberga
Monete Žermēna, viņas māte – Lauma Straume
Annika Žermēna, viņas meita – Linda Lūsa vai Katrīna Anna Ozoliņa
Ervē, viņas bijušais vīrs – Guntis Kolbergs
Gijoms Šarbonjē – Ernests Greizis
Edijs Beneramī – Juris Gasparovičs
Mariona Barbjē, sekretāre – Sarmīte Krauze
Kristiāna Šarbonjē, Gijoma māte – Inta Bērziņa
Edgars Šarbonjē, Gijoma tēvs – Pēteris Zilberts vai Andris Peismalietis
Patriss Dudelo – Nauris Pinne
Bariņš – Ramona Rubene, Herberts Legants, Annija Norberte, Mārtiņš Apsītis, Lienīte Audare, Anete Ance Auziņa, Madara Grasmane, Edgars Bāgants u.c.

Pirmizrāde: 2019. gada 8. decembrī

Izrādes ilgums: 2 stundas 30 minūtes

Apbalvojumi:

  • Latvijas Nacionālā kultūras centra skates “Gada izrāde 2019” fināla apbalvojums “Gada aktieris” – Guntis Kolbergs (Ervē)
  • Latvijas Nacionālā kultūras centra skates “Gada izrāde 2019” fināla diploms par veiksmīgu lomas atveidojumu – Astra Kolberga (Liza)
  • Latvijas Nacionālā kultūras centra skates “Gada izrāde 2019” fināla diploms par veiksmīgāko muzikālo noformējumu
  • Latvijas Nacionālā kultūras centra skates “Gada izrāde 2019” reģiona diploms par veiksmīgu lomas atveidojumu – Sarmīte Krauze (Mariona Barbjē)

15% atlaide no biļetes cenas ar Ogres novadnieka karti vai aplikāciju, ISIC/ITIC karti, pensionāra vai invalīda apliecību, grupas biļetēm (10+).

Foto: Ieva Rodiņa

Mūs atbalsta:

Atsauksmes:

Atis Rozentāls, teātra kritiķis, laikraksta “Diena” žurnālists: Veiksmīgs piemērs, kā tā dēvētajā “gudrajā komēdijā” uzrādīt lieliskas mākslinieciskas kvalitātes, uzturot labu temporitmu un ļaujot aktieriem spēlēt interesantus raksturus. Dažiem tēlotājiem pašlaik gan piemīt tieksme mazliet pārcensties, pārakcentēt komismu (Barbjē jaunkundze, vietumis vecmāmiņa), taču kopumā izrāde rit vienā elpā. Veiksmīgs skatuves noformējums, gaismu partitūra, muzikālais noformējums, kustību režija. Galvenās lomas tēlotājai Astrai Kolbergai arī ir iespēja spēlēt vēl brīvāk, bez sasprindzinājuma, ļauties situācijai pilnībā, bet atsevišķas ainas aktrise nospēlē ļoti pārliecinoši (piemēram, kad meita pasaka, ka ir “nocēlusi” mātei Ediju, arī varones saspēle ar bijušo vīru). Viens no veiksmīgākajiem, organiskākajiem aktierdarbiem ir Guntis Kolbergs Ervē lomā, savukārt Ernests Greizis gan ir vecāks par savu varoni, tomēr jauneklīgu aizrautību un šarmantu vīrišķību parāda ļoti pārliecinoši. Izrādē neuzbāzīgi, bet precīzi iezīmēta tēma – galvenās varones tiesības pašai lemt par savu dzīvi un ļauties šķietamam neprātam par spīti sabiedrības aizspriedumiem. Režisors to izdara bez didaktikas un saglabājot komēdijas vieglumu. Tādējādi skatītājs iegūst ko vairāk par labu izklaidi, un atgādinājums par cilvēciskām vērtībām šai saspringtajā laikā ir ļoti apsveicams.
Ērika Zirne, teātra kritiķe: Arī šoreiz Ogres teātra trupa parāda spilgtu aktiermestarību –  gan darbojoties komandā, gan atklājot precīzus un niansētus galveno tēlu raksturus. Vieglā groteskā iestudētajā situāciju komēdijā, kurā jaušams franču dzīvesstila šarms un škietamā bezrūpība, nopietnu pārdomu pavedienu ievij franču aktrises Šarlotes Geinsbūras skumji smeldzīgais dziedājums. Galvenās varones Lizas pretrunīgās jūtas, šaubas un nedrošību  precīzi atklāj Astra Kolberga, liekot noticēt, ka dzīve piespēlē visneticamākās situācijas. Ļauties emocijām vai dzīvot „ar prātu” – šāda intriga tiek saglabāta līdz pat izrādes beigām. To, kura triju paaudžu sievišķīgajā  ģimenē  ir galvenā „toņa noteicēja”, nepārprotami parāda Lauma Straume Lizas mātes lomā. Ar savu dzīvesprieku un enerģiju viņa dzīvi tver visās tās krāsās, neaizmirstot sakārtot ne tikai meitas, bet arī savas mazmeitas dzīvi. Linda Plaude mazmeitas lomā pārliecinoši „izaug” no dumpīgas pusaudzes līdz jaunai, pašpārliecinātai sievietei, kura vēlas būt mīlēta, un vecuma starpībai šajā gadījumā nav pilnīgi nekādas nozīmes. Gan Guntis Kolbergs – Lizas bijušais vīrs Ervē, gan Ernests Greizis – Lizas topošais vīrs, – abi uztur nepārtrauktu sacensības garu, cīnoties par Lizas labvēlību, uzmanību un mīlestību. Daudznozīmīgie žesti, mīmika un asprātīgie dialogi padara šo sacensību līdzīgu tenisa spēlei, kur katra nākamā serve tuvina spēlētājus pretī uzvarai. Kurš no abiem uzvarēs, kļūs zināms tikai izrādes beigās.
Jānis Siliņš, LKA profesors, Eduarda Smiļģa Teātra muzeja vadītājs: Ogres teātra ansamblis kārtējo reizi pierādīja, ka spēj ļoti labā mākslinieciskā līmenī atrisināt visdažādākos skatuves uzdevumus. Šoreiz komēdijā, kas gan kopumā nav tikai komēdija. Rūdolfs Blaumanis “Skroderdienas Silmačos” nosauca par “sadzīves skatiem”! Viņam ar dziedāšanu, Ogres teātrim “Rītdiena ir tālu” – ar dejošanu! Skatuviski nostrādāti! Scenogrāfija, kostīmi, muzikālais noformējums, kustība – viss saskaņā ar izrādē ietverto notikumu, konfliktu un atrisinājumu! Aktieru ansamblis darbojas izlīdzināti, ikkatra epizode ir atrisināta mērķtiecīgi, tēlu savstarpējo attiecību modeļi ir saprotami un artistiski realizēti. Tik dažās epizodēs iezagās arī kaut kāda nedrošība vai nevajadzīgs pārspīlējums. Piemēram, pirmajā Lizas un Gijoma skatā vai Gijoma tēva un mātes sarunā ar Lizu, pēc tam vēl sekojošā Patrisa un Gijoma mātes epizode. Izrāde “Rītdiena ir tālu” priecē ar aktieru sniegumu, vai katram varētu izteikt kādu atzinīgu vārdu, bet šoreiz vēlētos atzīmēt Monetes lomas atveidotāju Laumu Straumi, Gunti Kolbergu Ervē lomā un Sarmīti Krauzi Marionas lomā. Atraisīti, noskaņās bagāti un precīzā psiholoģiskā pamatojumā.
Evita Mamaja, teātra zinātniece: Liels pilnmetrāžas darbs, kurā visi elementi ir sabalansēti – skaņa, gaisma, kostīmi, scenogrāfija, aktierspēle, pirmais un otrais plāns. Var just ambīciju uz profesionālu loku.”
Eduards Liniņš, Latvijas Radio komentētājs: Šis bija viens no tiem darbiem, kas apliecināja teātra ambīcijas – pilna apjoma darbs ar lielu ansambli, ar veiksmīgu režisora un aktieru veikumu, arī visu pārējo elementu saskaņošanu. Nav kompromisu ar kvalitātes prasījumiem.
Agnese Kasparova, tulkotāja: Šarmanti un dzirkstoši “à la française”! Bravo Ogres teātrim, režisoram Jānim Kaijakam , aktieriem, visiem izrādes tapšanā iesaistītajiem!
Jolanta Lamstere, skatītāja: Brīnišķīga izrāde un aktieru darbs! Ar vieglu eleganci un humoru, kas ļauj pasmaidīt par savu sapņu un jūtu neprognozējamo uzliesmojumu un prāta stereotipisko iedomību. Paldies Ogres teātra komandai par baudījumu! Mēs no sirds varam lepoties, ka Ogrē ir izcils teātris.
Edgars Jēkabsons, skatītājs: Izrāde mums patika. Māksliniece liela malace, pārdomājusi līdz smalkākajai detaļai. Teātris – mazs un kompakts, sirsnīgs, man patika tas, ka var redzēt aktieru sejas, vaibstus, mīmiku un acis, ko nevar baudīt lielajos teātros. Un neskatoties uz to, cena ir draudzīga, noteikti vēlreiz Jūs apciemosim!!!
Vineta Mage, skatītāja: Skaista izrāde! Maza, bet mājīga teātra telpa, kur var baudīt izrādes dvēselei. Visas šeit redzētās izrādes ir redzētas, paldies aktieriem par spēli!
Prieks, skatītājs (Ogrenet): Izrāde ļoti laba, tiešām iesaku!
Loka, skatītājs (Ogrenet): Noskatieties izrādi, nenožēlosiet!
Evija Bileskalne, skatītāja: Ļoti patika izrāde! Lieliska aktierspēle. Esmu kļuvusi par Ogres teātra patstāvīgu apmeklētāju! Ar nepacietību gaidīšu nākamās izrādes.
Ruta Jankovska, skatītāja: Nupat darba kolēģiem stāstīju – ja gribat Teātri ar lielo burtu, aizbrauciet uz šo izrādi! Nenožēlosiet! Gluži neticami, ka luga sarakstīta pirms vairāk nekā 50 gadiem, tik aktuāla tā šķiet, jo runā par mūžīgām vērtībām. Aktieru ansamblis spēcīgs un daudzpusīgs, lielisks muzikālais noformējums, tērpi un izturēta izrādes stilistika. Režisoram un aktieriem izdevies uz Ogres Teātra skatuves uzburt komēdisku franču vieglumu, bet es neteiktu, ka izrāde ir komēdija šī vārda pierastākajā nozīmē – man reizes trīs bija kamols kaklā. Divarpus stundas nebija garlaicīgi ne brīdi, bija interesanti vērot, kāds milzīgs režisora un aktieru darbs ielikts – nevienas liekas kustības, neviena bezmērķīga žesta, nevienas pārteikšanās un teksta sajaukšanas – ja arī bija, skatītāji to nemanīja. Un man tā patika lietus! Vēl – ja uzskatām, ka teātris sākas ar garderobi, ir tik forši, ka Ogrē pie Teātra telpas durvīm laipni sagaida bariņa jaunieši, ieliek ziedus vāzē, piedāvā iespēju iedzert kafiju. Jūties gaidīts!
Anna Briljante, skatītāja: Fantastiska aktierspēle, aktieri, scenogrāfija, kostīmi… Esam kļuvuši par Ogres teātra faniem no pagājušā gada, un ar nepacietību gaidām jaunās izrādes. Vēlreiz visam Ogres teātrim liels paldies un paldies, ka esat!
Gunta Skutule, skatītāja: Skaista izrāde, iesaku aiziet!
Zigrīda Kraukle, skatītāja: Šodien biju izrādē, ļoti patika! Jauka sestdienas izklaide!
Iliāna Dīcmane, skatītāja: Ļoti laba izrāde “Rītdiena ir tālu”, aktierspēle super un laba komēdija. Iesaku!
Aija Vilciņa, skatītāja: Fantastiska izrāde, teicams aktieru darbs! Iesaku! Noskatījos ar baudu!
Gunita, skatītāja: Brīnišķīga izrāde! Lieliska aktierspēle! Tērpi, atmosfēra, viss lieliski! Noteikti iesaku!
Linards, skatītājs: Izcila izrāde! Rekomendēju! Paņemiet līdzi ziedus, noderēs!
Agita, skatītāja: Vakar apmeklēju jūsu spēlēto izrādi “Rītdiena ir tālu” un nespēju beigt sajūsmināties. Paldies! Biju pie Jums pirmo reizi un droši varu apgalvot, ka ne pēdējo – Jūs patiešām esat viens no maniem mīļākajiem pārsteigumiem pēdējo gadu laikā teātra mākslas kontekstā! Šajā trauksmainajā laikā esmu sapratusi, ja ir labi vārdi, ko teikt, tie noteikti jāpasaka un Jūs tos godam esat pelnījuši – profesionāli, aizrautīgi, ar attieksmi… skaisti! Paldies visai radošajai komandai un īpaši komplimenti aktierim Guntim Kolbergam! Perfekti, paldies!
Inese, skatītāja: Tieši tas, kas šobrīd bija nepieciešams – mazliet atslēgt prātu. Aktierspēle lieliska!
Vija, skatītāja: Patiešām – komēdija, neuzspēlēta. No sirds smējos, smaidīju, noticēju. Ja nav redzēta – noskatieties!
Dace, skatītāja: Brīnišķīga izrāde “Rītdiena ir tālu” – aktierspēle, tērpi! Vienaldzīgu neatstāja. Iesaku! Režisoram paldies!